Keressen minket a Facebook-on
Keressen minket a Google+-on
Keresssen minket a Twitteren
Keressen minket a LinkedIn-en
Iratkozzon fel hirlevélre!
Soter-Line Oktatási Központ - 25 éve az élvonalban - Több, mint 120  OKJ-s tanfolyam
Soter-Line Oktatási Központ - 25 éve az élvonalban - Több, mint 120  OKJ-s tanfolyam
Soter-Line Oktatási Központ - 25 éve az élvonalban - Több, mint 120  OKJ-s tanfolyam
Soter-Line Oktatási Központ - 25 éve az élvonalban - Több, mint 120  OKJ-s tanfolyam
Soter-Line Oktatási Központ - 25 éve az élvonalban - Több, mint 120  OKJ-s tanfolyam
"Szárnyalj a tudás vezérvonalán!"

Többezer magyar melóst keresnek: 350 ezres fizetés, érettségit sem kérnek

Hatalmas beruházásokat jelentettek be az elmúlt időszakban a magyar járműiparban. Minden adott ahhoz, hogy dübörögjön a szektor, csak épp a munkaerő hiányzik. Közben a szomszédban négyszeres a túljelentkezés hasonló pozíciókra. Szakembereket kérdeztünk arról, mi vezetett a hiányhoz, és mi lehet a megoldás.

Idén már 2,3 milliárd euró (kb. 713 milliárd forint) értékű beruházásról, és 41 projektről hozott döntés a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). És csakúgy, mint tavaly, 2016-ban is a járműipari beruházások dominálnak (16 projekt), ez a szegmens fedi le a tőke és a létrehozott munkahelyek kétharmadát.

A 2015-16-ban megvalósult, folyamatban lévő, vagy bejelentett 20 legfontosabb autóipari beruházással több mint 10 ezer új munkahely jön létre.

Legutóbb, július végén a Mercedes-gyár jelentett be, hogy egy három üzemcsarnokból álló gyárat épít Kecskeméten, és ebben az új egységben a karosszériagyártásra alkalmas gépsorok mellett fényező- és összeszerelő üzemet létesít. A 300 milliárd forintos beruházás várhatóan 2500 új munkahelyet teremt majd a magyaroknak.

Mindez első ránézésre nagyon jól hangzik. A probléma csupán az, hogy a járműgyártás jelenleg is nagy munkaerőhiánnyal küzd. Az is nehezíti a helyzetet, hogy már nem a szlovákok ingáznak át a győri ipari parkba dolgozni, hanem a győriek járnak át a pozsonyi régióba, például a Volkswagen-gyárba. Jelenleg 116,7 ezer magyarországi lakos dolgozik külföldi telephelyen, és csak az előző negyedévben majd 9 ezren “vándoroltak ki” a magyar munkaerőpiacról – értesült az Index.

És amíg a magyar piac vergődik, a Szlovákiába költöző Jaguar gyárnál négyszeres a túljelentkezés.

Ha nincs dolgozó, nincs befektetés

Olyan súlyos a munkaerőhiány ma Magyarországon, hogy nemrég egy autóipari befektetést is elbuktunk miatta. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Figyelőnek elmondta:

Idén már 2,3 milliárd euró (kb. 713 milliárd forint) értékű beruházásról, és 41 projektről hozott döntés a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). És csakúgy, mint tavaly, 2016-ban is a járműipari beruházások dominálnak (16 projekt), ez a szegmens fedi le a tőke és a létrehozott munkahelyek kétharmadát.

A 2015-16-ban megvalósult, folyamatban lévő, vagy bejelentett 20 legfontosabb autóipari beruházással több mint 10 ezer új munkahely jön létre.

Legutóbb, július végén a Mercedes-gyár jelentett be, hogy egy három üzemcsarnokból álló gyárat épít Kecskeméten, és ebben az új egységben a karosszériagyártásra alkalmas gépsorok mellett fényező- és összeszerelő üzemet létesít. A 300 milliárd forintos beruházás várhatóan 2500 új munkahelyet teremt majd a magyaroknak.

Mindez első ránézésre nagyon jól hangzik. A probléma csupán az, hogy a járműgyártás jelenleg is nagy munkaerőhiánnyal küzd. Az is nehezíti a helyzetet, hogy már nem a szlovákok ingáznak át a győri ipari parkba dolgozni, hanem a győriek járnak át a pozsonyi régióba, például a Volkswagen-gyárba. Jelenleg 116,7 ezer magyarországi lakos dolgozik külföldi telephelyen, és csak az előző negyedévben majd 9 ezren “vándoroltak ki” a magyar munkaerőpiacról – értesült az Index.

És amíg a magyar piac vergődik, a Szlovákiába költöző Jaguar gyárnál négyszeres a túljelentkezés.

Ha nincs dolgozó, nincs befektetés

Olyan súlyos a munkaerőhiány ma Magyarországon, hogy nemrég egy autóipari befektetést is elbuktunk miatta. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Figyelőnek elmondta:

egyes lehetőségektől azért esünk el, mert nem tudunk kellő számú munkaerőt biztosítani.

Ez persze nem azt jelenti, hogy elfogyott a magyar dolgozó, mivel jelenleg 230 ezer munkanélküli van az országban, és 50 ezer betöltetlen állás.

Óriásit ugrott a kereslet

“Az elmúlt három évben jelentős változás, hogy az online állásportálokon megjelenő hirdetések közel megháromszorozódtak, a gazdaságilag aktív népesség létszáma viszont stagnál, tehát nincs megfelelő merítés” – mondta Sámson Dorottya, a Profession toborzási üzletágvezetője. Hozzátette:

azért nem fedi egymást a kereslet és a kínálat a munkaerőpiacon, mert nem azzal a tudással és készségekkel rendelkeznek az elérhető munkavállalók, mint amiket a cégek keresnek, illetve a területi különbségek is közrejátszanak.

Az ország nyugati részén nincs elég a megfelelő munkavállalóból, és az itt élők szívesen ingáznak külföldi munkahelyre is. A keleti országrész lakosai viszont nehezebben mozdulnak el, ennek az egyik legfőbb oka: ha eladják a lakásukat, annak az árából nyugaton nem tudnak venni másikat.

Mindenki őket keresi

A szakember szerint a gyártószektorban a “kékgalléros” szint, az operátori pozíciók betöltése a legproblémásabb. A termelés bővítésénél hatalmas szükség van rájuk, és jelenleg nagy a kereslet is irántuk. Az említett pozíciókhoz akár a 8 általános iskolai végzettség is elegendő, és pótlékokkal együtt bruttó 350 ezer forintot is kereshetnek. A munkáltatók lakhatási támogatással, betanulási tréningekkel, és juttatásokkal próbálják bevonzani a dolgozókat.

jarmuiparban-dolgozok

A karbantartókra is egyre nagyobb szükség van, hiszen sok vállalat a munkaerőhiányt automatizálással próbálja megoldani, ezért a gépek karbantartása egyre hangsúlyosabb. Ezekre a munkakörökre elsődlegesen gépészeket és villamosmérnököket keresnek.

A fenti pozíciók mellett folyamatfejlesztőkre is óriási a kereslet, főleg bővítések idején. Ők nyelvet beszélő felsőfokú végzettséggel rendelkező szakemberek, akik a gyártást alakítják ki, a gépek elrendezésétől kezdve a teljesítményük optimalizálásáig mindennel foglalkoznak. Mellettük még minőségügyi mérnökökre is nagy szükség lenne – tudtuk meg a toborzási üzletágvezetőtől.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fenti pozíciókon bruttó 450-750 ezer forintot lehet keresni, és ez, még nem vezetői szintű munkakör.

atlagos-jovedelem-az-autoiparban

A Mercedes 2018 körül kezd majd munkaerőt keresni az új gyárba – értesült a Világgazdaság. A Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) főtitkára, Kilián Csaba a lapnak azt mondta, a Mercedest is aggasztja a munkaerőhiány, és arra számítanak, hogy nem lesz könnyű két-három éven belül megfelelően képzett szakembereket találni. A béreken is meglátszik, hogy nagy harc dúl az autógyártók között a munkavállalókért: 10-20 százalékos béremelés sem volt ritka az elmúlt években.

A bérek mellett az egyéb juttatásokkal is próbálják magukhoz csalogatni a dolgozókat: a Mercedes például egy éve saját óvodás és bölcsődét is nyitott Kecskeméten, és felújított, kedvezményesen bérelhető lakásokat biztosított 40 munkavállalójának. És bővíteni akarja az ilyen lakások számát.

Munkaerő-piaci kérdéseinkkel megkerestük az ország két nagy autógyárát is, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ tőlük. Az egyik legnagyobb autóipari beszállító, a Luk Savaria Kuplunggyártó Kft. viszont fontos adatokat osztott meg velünk. A szombathelyi gyár háromezer munkavállalót alkalmaz, és – mint a szektor minden szereplője – folyamatosan küzd a munkaerőhiánnyal. Vas megyében 2,8 százalékos a munkanélküliségi ráta, ami nagyjából teljes foglalkoztatottságnak számít, és azt jelenti, hogy kiürült a munkaerőpiac.

Vállalatunk folyamatosan növekszik, bővül és a munkaerőhiány minket is érint. A fizikai munkaköröket illetően szerelő, gépi forgácsoló, karbantartó, szerszámkészítő és anyagmozgató szakmákban van hiány. Legmarkánsabban a mi cégünknek a tanműhelyünk nyújt segítséget: évente 20 gépi forgácsoló diákot képzünk, eddig közel 140 fő végzett nálunk”

– mondta a Pénzcentrumnak Kenyeresné Vörös Rita, az Luk Savaria Kuplunggyártó Kft. személyügyi vezetője.

A tanműhely gépi forgácsoló képzéssel indult 2005-ben, 2012 óta mechatronikai technikusokat is képeznek, 2014-től pedig automatikai technikusokat. A végzett diákoknak álláslehetőséget is ajánlanak. A kétéves képzések résztvevőivel tanuló-, és tanulmányi szerződést kötnek, és a törvényileg meghatározott kompenzációkon felül (tanulószerződés keretében a minimálbér 18-20 százaléka, tanulmányi szerződésnél akár 50 ezer forintos ösztöndíj) számos juttatást is kapnak: étkezési támogatás, ingyenes buszjárat, vásárlási kedvezmény, további képzések, stb.

Nem csak a fiatal mérnök kell

A fizetéseket illetően pontos adatokat nem kaptunk kérdésünkre, de Vas megyébena piaci átlag feletti bérezést és juttatási rendszert adnak a munkavállalóknak.Éves bónuszt, albérlet támogatást, ingyenes nyelvtanulási, sportolási és kulturális lehetőségeket is biztosítanak a kedvezményes étkezés mellett. Öt városból térítésmentes buszjáratokat működtet a vállalat.

A szombathelyi cég mérnökhiánnyal is küzd, főként folyamatmérnökökre lenne szükség a termelésben, valamint minőségbiztosítási mérnökökre. A vállalat egyik kezdeményezője és alapítója a helyi gépészmérnök duális képzésnek, jelenleg 16 hallgatójuk van.

A pályakezdők felé is nyitottak, ugyanakkor próbálják tartani az arányokat, hiszen a tapasztalt kollégákra is szükség van.

A fentiek mellett informatikusokat, logisztikusokat, HR-es és gazdasági szakembereket is keresnek.

Az Opten céginformáció adataiból az is látszik, hogy alapvetően az a legnagyobb gond a hazai járműiparban, hogy ezt a dinamikus fejlődést és bővülést nem tudja követni a munkaerőpiac. Idén augusztusban már 20 százalékkal többen dolgoznak a szektorban, mint 5 éve, mégis állandó a hiány.

forrás:http://www.penzcentrum.hu/

Szerző: Kotroczó Melitta