Bárczi Gusztáv életét a gyógypedagógia tudományának szentelte, munkássága elismeréseként Kossuth-díjjal jutalmazták. Nevét viseli számos gyógypedagógiai intézmény, ahol sajátos nevelési igényű vagy fogyatékkal élő gyerekekkel és felnőttekkel foglalkoznak.
A gyógypedagógia területen való tevékenység igazi hivatás, hiszen ezek a területen csak olyan szakemberek tudják megállni a helyüket, akik motiváltak abban, hogy elesettebb embertársaiknak segíteni akarnak.
Ezekben a speciális intézményekben elsősorban gyógypedagógus szakemberek dolgoznak, ők segítik az intézményekbe kerülő gyerekek és felnőttek fejlődését, szinten tartását, szükség esetén rehabilitációját. Ahhoz, hogy a gyógypedagógusok hatékonyan tudják munkájukat végezni, szükség van segítő szakemberekre, így többek között gyógypedagógiai asszisztensekre is.
MIBŐL ÁLL A GYÓGYPEDAGÓGIAI ASSZISZTENSEK MUNKÁJA?
A gyógypedagógiai asszisztenseknek kulcsszerepe van a sajátos nevelési igényű és fogyatékkal élő személyekkel foglalkozó intézményekben, hiszen ők segítik gyógypedagógusok mindennapi munkáját, teszik gördülékenyebbé az intézmény működését.
A gyógypedagógiai asszisztensek attól függően, hogy milyen speciális intézményben végzik munkájukat , és milyen mértékű fogyatékossággal élő emberekkel foglalkoznak, feladataik kis mértékben eltérhetnek, de alapvetően általános és speciális gyógypedagógiai feladatokat végeznek, gondozói feladatokat látnak el. Közreműködnek a higiénés szokások kialakításában, valamint a közösen végezhető munkatevékenységekben. Együttműködnek a családokkal, nevelési tanácsokkal segítik őket, mindezt úgy, hogy betartják a titoktartási kötelezettséget. Segítenek az általa gondozottak személyiségének fejlesztésében, szociális kapcsolataik megnyílásában, részt vesznek nevelésükben és oktatásukban is. Hozzájárulnak a korrekcióhoz, rehabilitációhoz, közreműködnek a speciális eljárások és terápiák kidolgozásában és alkalmazzák is azokat. A gyógypedagógiai asszisztensek munkáját a gyógypedagógia szellemisége hatja át, amihez nélkülözhetetlen a pedagógiai és pszichológiai tudás.
Elmondhatjuk, hogy a gyógypedagógiai asszisztensek a fogyatékkal élők legfőbb segítői, hiszen segítésükkel az általuk támogatottak konduktívan, pszichésen és fizikálisan is fejlődni tudnak, sőt a beilleszkedésüket is támogatni tudják. Ezért is mondhatjuk azt, hogy akik a gyógypedagógiai asszisztens hivatást választották, azok a társadalom számára tiszteletre méltó küldetést választottak maguk számára.
A napi munkájukba beletartozik, hogy segítsenek az ebédeltetésnél, a szünetekben felügyelnek a gyerekekre, de ha szabadidő programra kerül sor, akkor abban is tevékenyen részt kell venniük. Például, ha uszodába vagy múzeumlátogatásra kell kísérni a gyerekeket, akkor nekik ott is ott kell lenniük. Természetesen az iskolai kirándulások sem képeznek kivételt, ők is mennek kirándulni az osztályokkal. Persze minden más iskolai feladatban is közreműködnek, attól függően, hogy épp mire van igény.
MILYEN KÉPESSÉGEKRE VAN SZÜKSÉGE EGY GYÓGYPEDAGÓGIAI ASSZISZTENSNEK?
A feladatok elvégzése mellett van néhány személyes kompetencia, amivel a gyógypedagógiai asszisztenseknek rendelkezniük kell. Fontos, hogy jól tolerálják a zajt, hiszen az alsó tagozatos gyerekek elég nagy zajt tudnak csapni, főleg az ebédeltetésnél magas a zajszint.
A pedagógiai asszisztenseknek a gyerekek szeretete mellett érteni kell a nebulók nyelvén, nagyfokú türelemmel és empátiával kell rendelkezniük, hiszen a gyerekekkel való foglalkozás ezt megkívánja. Emellett viszont határozott egyéniségnek kell lenniük, hiszen tekintélyt kell kivívniuk, hogy a gyerekekre rá tudjanak hatni.