Van számodra 8 szuper ötletünk!
Egy szabadúszó szakember legnagyobb kihívása az ügyfélkör minőségi bővítése. Sokszor érezheti azt az ember, hogy több időt tölt ügyfélkereséssel, mint magával az érdemi munkával.
Ezen arány megfordításában szeretnénk segíteni.
1. A szavak ereje
Nincs jobb reklám annál, ha más ajánl minket. Az emberek mindig jobban bíznak más emberek véleményében, mint egy szépen megszerkesztett portfólióban, vagy weboldalban. Természetesen ezek is fontosak és elengedhetetlenek, de nem váltják ki más dicséretét.
2. Legyen átlátható, naprakész portfóliód – és tudd is eladni!
Fontos figyelembe venni, hogy attól még, hogy van egy weboldalad – az emberek nem biztos, hogy látogatni is fogják. A munkáidon kívül fontos, hogy szellemi tartalmat is hordozzon – egyrészt a keresőmotorok miatt, másrészt az érdeklődés fenntartásáért. Oszd meg a tartalmaidat külső portálokon is hozzád mutató hivatkozásokkal, és töltsd fel a weboldalad az alábbiakkal:
- esettanulmányokkal és tervdokumentációkkal
- ajánlásokkal már meglévő ügyfelektől, márka-megjelenítéssel akár
- szakmai írásokkal – lehetőleg Tőled
Emellett gondoskodj arról, hogy az elérhetőségeid könnyen megtalálhatóak legyenek az oldalon, és minél kevesebb kattintással lehessen Veled felvenni a kapcsolatot.
3. Írj másoknak is!
Azon túl, hogy a saját oldaladra készítesz tartalmat – készíts külső portáloknak is! A leggyakoribb formája ennek a vendégírások publikálása. Azon túl, hogy több helyen is felmerül a neved és feltüntetheted a saját munkáidat, szakértői szerepet is kapsz, és biztos lehetsz benne, ha egy megbízó szakembert keres, akkor Téged fog megtalálni.
4. Tartsd naprakészen LindedIn profilodat!
És persze az összes közösségi adatlapodat, ahol megtalálhatnak az új ügyfelek. Egy elhanyagolt adatlap kapcsán okkal gondolhatja azt egy érdeklődőd, hogy nem vagy elég precíz és alapos – vagy akár azt is, hogy már nem dolgozol a szakmában.
Ne csak a legnagyobb portálokon legyél jelen. Használd a keresőt és lépj be az egyelőre kis piacot tartogató külföldi weboldalakra is. Sose tudhatod, melyik felület lesz a befutó.

5. Építs kapcsolatokat személyesen is („networking”)
Vegyél részt releváns konferenciákon és rendezvényeken. Az ilyen rendezvényeken az előadásokon és a fix programokon kívül rendszeresen biztosítanak úgynevezett „happy hour”-t, vagyis olyan félórákat-órákat, ahol a többi résztvevővel tudsz ismerkedni, irányított, vagy kötetlen beszélgetések keretén belül.
6. Kezdj együttműködésekbe!
A kapcsolatépítéseket követően a legjobb, ha bizonyos projektekben társulsz más szabadúszóval/vállalkozóval. Egyrészt el tudsz nagyobb munkákat is vállalni, és akár tágabb projektekben is részt vehetsz olyanokkal, akik a szakma más területén érnek el kiváló eredményeket.
Ez remek módszer arra, hogy a híred több embert elérjen, és több megbízást kapj.
7. Lépj fel előadóként!
Sokaknak ez teljesen ördögtől való és ódzkodnak már a tudattól is, hogy sok ember előtt kell beszélni, de épp ezért remek lehetőség, mert sokan tényleg nem lépik meg ezt! A tudat, hogy valaki előad másoknak egy témában, azt is jelenti, hogy szakértőként lép elő ezen a területen, így sokkal nagyobb eséllyel kap megbízásokat is.
Nem is szükséges személyesen jelen lenned. Az online-kor világát éljük, nem kell rögtön kiállnod mindenki elé. Tarts FB-élő videókat, csinálj Youtube-csatornát, beszélj a megbízókkal online, számtalan mód létezik!
8. Pozícionáld magad szakértőként
Már többször említettük, mennyire fontos, hogy egy piacon szakértőként jelenj meg. De milyen lehetőségek vannak erre?
- Vezess blogot,
- Készíts online kurzust,
- Írj egy rövid tananyagot, adj neki formát (pl. eBook-ot)
Ha ezek egyike sem szimpatikus, akkor a legjobb, ha az általad példaképnek tekintett szakmabelitől inspirálódsz. Nézd meg, ő hogyan csinálja, milyen eszközökkel ragadja meg az olvasó figyelmét, és lesd el a praktikáit.